Monday, May 22, 2017

Akhlak seorang penyelia PhD

Assalamualaikum

Kadangkala rasa geli hati bila baca balik entri yang lepas. Tulisan ku ni banyak berasaskan emosi berbanding fakta. Jadi sebab tu rasa geli hati, kadang kala malu, apatah lagi jika nak promosikan blog ni, pasti lebih malu. :)

Ada sesuatu yang aku nak share. Semalam aku ada skype meeting dengan lecturer ku dari Belanda. Apa lagi, soal jawab soal jawab, terkial-kial lah aku menjawabnya. Ada jawapan contradict, bila disoal semula aku terdiam. Tapi nak cerita tentang akhlak lecturer ku itu, atau lebih tepat penyelia PhD ku itu, memang akhlak mereka terbaik. Walaupun aku dengan segala cacat cela ini, mereka tidak pernah sekali mencela ku. Bila aku tidak tahu, aku bertanya semula, mereka akan terangkan. Cara mereka fikir sangat objektif. Kalau ada sesuatu yang aku buat salah, meraka akan bagi tahu akan beri idea macam mana untuk baiki. Matlamat mereka nak capai objektif, iaitu aku mesti siapkan tesis PhD aku tahun ini.

Aku rasa inilah hadiah terindah aku sepanjang 6 tahun (lebih) buat PhD ni (tak payah nak heran, aku lembap sikit, sebab tu PhD ni ambik masa. :) Takpelah lain kali aku cerita apa faktor lain yang mungkin jadi penyebab kepada lamanya aku belajar).  Oh, ape hadiah tadi? Dapat guru@ penyelia PhD yang sabar, baik, berilmu, dan nak berkongsi ilmu mereka dengan aku.  Terima kasih cikgu!

No comments: