Monday, June 5, 2017

Konsep mengajar dan belajar melalui menulis.

Mengajar dan belajar.
Ini satu asas dalam kehidupan. Tak kiralah siapa pun kita. Kalau menurut dalil yang jelas, setelah Allah menciptakan Nabi Adam alaihissalam, Allah mengajarkan kepada baginda nama-nama benda seluruhnya (intipati ayat 31 surah al-Baqarah). Jadi sebagai cucu cicit Nabi Adam alaihissalam, adalah menjadi kewajipan bagi kita untuk belajar.

Salah satu medium untuk mengajar (diri sendiri) dan belajar (dari pengalaman hidup dan apa kita temukan sehari-hari) ialah menulis. Inilah jawapan mengapa aku menulis blog ini, untuk mngajar dan belajar. Jadi setelah aku berfikir dan berfikir lebih terperinci mengapa dan bagaimana untuk aku menulis di blog ini, aku telah mencapai beberapa resolusi yang aku tak dapat dalam mana-mana persidangan pun, cuma persidangan dalam hati je masa memandu kancil pergi balik kerja.

Resolusi pertama;

Menulis sebab merasakan sesuatu yang aku alami itu mesti ada pengajaran disebaliknya. Kalau aku susah, apa pelajaran di sebalik susah itu. Kalau aku senang, apa pelajaran di sebalik senang aku. Harus diingat, ini bukan untuk membanding-banding kesusahan atau kesenangan aku dengan orang lain. Sah-sah sesusah atau sesenang mana kita, pasti ada yang lebih susah dan senang berbanding kita.

Resolusi kedua: 

Untuk mengasah otak berfikir secara sistematik. Menulis adalah satu cara mengasah otak menjadi lebih baik. 

Resolusi ketiga:

Untuk menyampaikan. Sabda baginda Nabi SAW, sampaikanlah walau satu ayat.

OK! Itu je!

No comments: